2009 var et avgjørende år for det franske bilmerket Renault. Selskapet ønsket en retningsendring, og trengte et nytt uttrykk. Fokuset ble å skape noe innovativt, originalt og helhetlig. De fikk øynene opp for den franske designeren Laurens van den Acker, og han tok på seg den utfordrende oppgaven. - Det å ta denne jobben var imidlertid både skummelt og et stort ansvar, her skulle jeg være den som satte en ny standard, forteller han. Det var på tide å skrive et helt nytt kapittel i Renaults historie.
Renault er nå på veg tilbake for fullt i det norske markedet, og Årø Bilsenter ble nylig offisiell Renault-forhandler.
- Planene var mange, og for å oppnå en fullstendig endring, holdt det ikke å fornye en modell eller to, forklarer van den Acker. Han lanserte derfor en rekke ulike konseptbiler som var inspirasjon og utgangspunkt for alle modeller som har blitt lansert etter 2012. Dette har ført til at Renault har fått et helhetlig designuttrykk samtidig som modellene har blitt tilpasset det behovet som kunden er opptatt av.
- Etter at Laurens van den Acker startet som designsjef har det kun vært lovord om våre modellers eksteriør- og interiørdesign. Den første bilen som ble lansert med ny designretning var Clio i 2012. Etter dette har vi lansert både Captur, Megane, Talisman og Kadjar. Snart kommer ny Grand Scenic, ny Megane Sport Tourer, ny Koleos og deretter pick up`en Alaskan, forteller Roger Andersen, presseansvarlig i Renault Norge.