Sveinung_Julnes_crop__ikvande_.jpg
Renault med nytt fokus:

- Kunden kjøper bil basert på design

Design og utseende har blitt svært avgjørende faktorer i bilbransjen. Liker man ikke det man ser, ender man stort sett ikke opp med å kjøpe bilen. Hvorfor?

"Det er eksteriøret til en bil kunden skal bli forelsket i, mens interiøret skal fungere og gi bilen substans." 

- Designet er stort sett det første man legger merke til med en bil, og liker man ikke det man ser, ender man stort sett ikke med å kjøpe den, forteller salgssjef Sveinung Julnes, ved Årø Bilsenter. Han påpeker allikevel at design og et fint ytre ikke er nok i seg selv. - Prosessen starter der, deretter må resten være bra nok for at man skal ønske å binde seg, slik er det også med andre aspekter her i verden.
Renault_70799_global_en--2-.jpg

Nye Renault Talisman Sports Tourer er fransk design på sitt beste - lekker og romslig hverdagsluksus.

Fullstendig endring

2009 var et avgjørende år for det franske bilmerket Renault. Selskapet ønsket en retningsendring, og trengte et nytt uttrykk. Fokuset ble å skape noe innovativt, originalt og helhetlig. De fikk øynene opp for den franske designeren Laurens van den Acker, og han tok på seg den utfordrende oppgaven. - Det å ta denne jobben var imidlertid både skummelt og et stort ansvar, her skulle jeg være den som satte en ny standard, forteller han. Det var på tide å skrive et helt nytt kapittel i Renaults historie. 

Renault er nå på veg tilbake for fullt i det norske markedet, og Årø Bilsenter ble nylig offisiell Renault-forhandler. 

- Planene var mange, og for å oppnå en fullstendig endring, holdt det ikke å fornye en modell eller to, forklarer van den Acker. Han lanserte derfor en rekke ulike konseptbiler som var inspirasjon og utgangspunkt for alle modeller som har blitt lansert etter 2012. Dette har ført til at Renault har fått et helhetlig designuttrykk samtidig som modellene har blitt tilpasset det behovet som kunden er opptatt av. 

- Etter at Laurens van den Acker startet som designsjef har det kun vært lovord om våre modellers eksteriør- og interiørdesign. Den første bilen som ble lansert med ny designretning var Clio i 2012. Etter dette har vi lansert både Captur, Megane, Talisman og Kadjar. Snart kommer ny Grand Scenic, ny Megane Sport Tourer, ny Koleos og deretter pick up`en Alaskan, forteller Roger Andersen, presseansvarlig i Renault Norge.

Aktuelle modeller

Verdens vakreste bil 2015

Renault Talisman ble kåret til "Most Beautiful car in the world 2015" av Autocar.  Prisutdelingen skjer under den internasjonale bilfestivalen i Paris, og den prestisjetunge tittelen har blitt utdelt helt siden 1986.

Det å skape personlighet og et spesielt design var høyt prioritert i designprosessen til Talisman. For å skape et inntrykk av at bilen er bred, har designerteamet plassert kjørelysene så langt ut til siden som mulig. Innvendig møter sjåfør og passasjerer en romslig kupé med følelsen av å sitte i en stor bil. Det meste av betjeningen skjer via en stor skjerm i høydeformat, hvilket oppleves som ryddig og oversiktlig for sjåføren. Utvendig understrekes identiteten med en stor og tydelig Renault-logo. Sterk personlighet, nyskapende teknologi og kupékomfort er stikkordene til modellen.

Bilene må også være praktiske

Selv om den prisbelønte designeren til Renault fokuserer mye på utseende, er han også opptatt av at bilene skal være praktiske. - Det er eksteriøret til en bil kunden skal bli forelsket i, mens interiøret skal fungere og gi bilen substans. En god kombinasjon av et vakkert ytre, og et funksjonelt og flott indre, er derfor det ideelle, forteller van den Acker. 

- Vi har sett det flere ganger i bilbransjen. Du kan ha ett merke som har bra biler, men som oppleves som litt kjedelig og som ingen «snur seg etter». Deretter kommer det inn nye designere, og selskapet legger om hele tankesettet angående bilenes fremtoning. Et slik image-skifte gjør at man tiltrekker seg flere, og helt nye kunder, påpeker Julnes hos Årø Bilsenter.
nrn0rxrqfdo7hglzprvh.jpg

Nye Renault Koleos lanseres i 2017. Den har musklene til en SUV og finessen og de avanserte funksjonene fra en stor sedan.

Bestill prøvekjøring Be om tilbud

Kontakt selger

Lars Rune Solheim
Lars_Rune.jpg
Salgs- og markedssjef
Salgsleder Opel
Tlf. 71 20 34 00
Mob: 909 505 24
Espen Harstad
Espen.jpg
Salgsleder Hyundai
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 907 882 36
Preben Toven Karlsen
Preben.jpg
Salgsleder Renault og Dacia
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 995 811 52
Helge Harstad
Helge.jpg
Daglig leder
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 902 039 93