Opel-Ampera-e-303295.jpg

Denne elbilen går 50 mil

Med kombinasjonen lang rekkevidde og relativt lav pris, setter Opel Ampera-e en helt ny standard for elbiler: Nå blir elbilen allroundbil.

Med nykommeren Opel Ampera-e får man en prisgunstig elbil med en rekkevidde på eventyrlige 500 km, ifølge New European Driving Cycle (NEDC) som er standarden for sammenligning av rekkevidde mellom ulike biler. Tidligere er det bare Tesla som har kunnet vise til lignende rekkevidde, så når Opel kommer med en bil i en helt annen prisklasse, reagerer markedet.

- Vi har store forventninger til Opel Ampera-e. På grunn av rekkevidden blir dette den første elbilen i folkelig prisklasse som kan brukes som en allroundbil, sier Espen Harstad hos Årø Bilsenter AS.

Folk har bestilt

Opel Ampera-e ble presentert på den store bilmessen Paris Motor Show den 29. september, og da var den allerede en snakkis både internasjonalt og nasjonalt - blant annet på grunn av testresultater. Akselerasjon (0 - 50 på 3,2 sekunder) er blant testene der Ampera-e har imponert.

Også lokalt har interessen for den nye elbilen vært stor. Årø Bilsenter i Molde ble Opelforhandler i sommer, og Sveinung Julnes forteller at de solgte flere Ampera-e før den var lansert.

- Tidlig i høst hadde vi gjort flere forhåndssalg, og dette er biler som blir levert tidligst i mai. Prisen er ikke endelig fastlagt, men vi har solgt bilene med en cirkapris på 350.000,- som er inkludert vinterdekk og metalikk-lakk, sier Julnes. 


Aktuelle modeller

Opel-Ampera-e-messe.jpg

Opel Ampera-e, med rekkevidde på hele 500 km, ble presentert under bilmessen Paris Motor Show den 29. september. Kristian Harstad fra Årø Bilsenter var på plass under lanseringen.

Ingen nummer to-bil

Ifølge Harstad er den typiske elbilkjøperen i dag folk flest mellom 20 og ca. 60 år. For mange blir elbilkjøpet noe annet enn de trodde på forhånd. ? De som kjøper elbil for første gang, gjør det i den tro at elbilen skal bli en nummer 2-bil. Men det viser seg at det er bensinbilen som blir stående. Årsaken er nok både økonomi og drift. Elbilen er stille, den er kvikk å kjøre, og en nyladet bil er også god og varm når man setter seg inn om morgenen, forteller Harstad.
Opel-Ampera-e-303292.jpg

Da Opel Ampera-e skulle til bilmessen i Paris, ble bilen kjørt fra Piccadilly i London, gjennom byen, ut på landeveien og gjennom tunnelen til Paris. Turen var på 417 km, og enda var det kapasitet på batteriet da man svingte inn foran messebygget.

Ny kundegruppe

Med Opel Ampera-e blir elbil et fullverdig alternativ for flere enn tidligere. For en del er rekkevidden på de fleste av dagens elbiler for liten, og man har ventet på noe som er rimeligere enn Tesla. - Dette er en bil som setter ny standard. De som følger med på elbilmarkedet har sett at dette er en bil som skal komme, derfor har det vært litt labert elbilsalg i det siste. Man har ventet på denne lanseringen. Med den store rekkevidden - opptil 50 mil, som er 10 mil lengre enn ryktene først tilsa, kan man sette seg i bilen og kjøre fra Molde til Trondheim uten å være bekymret for om bilen når fram. Og skal man til Oslo holder det med en kort ladepause på veien, sier Julnes.
_MG_4807-Sveinung-Julnes-crop--ikvande-.jpg

Sveinung Julnes og kollegene i Årø Bilsenter solgte flere av Opel Ampera-e allerede før lansering. Årø Bilsenter er eneste Opelforhandler mellom Trondheim og Ålesund.

Lader under kjøring

Med Opel Ampera-e kan man faktisk også lade batteriet mens man kjører. Dersom sjåføren letter litt på gasspedalen mens bilen står i «Drive» kan Opel Ampera-e lade batteriet under kjøring. Da vil elektromotoren fungere som en dynamo, som lagrer bevegelsesenergi tilbake i batteriet. Dersom bilen settes i «low» øker regenereringen.
Opel-Ampera-e-EN-303644.jpg

Lading

Opel Ampera-e er forventet å ha et snittforbruk på 1,5 kW. Hjemmelading: De fleste lader bilen hjemme. Med elbilen følger det en ladekabel som man plugger inn i stikk-kontakten f. eks i garasjen. Dersom man setter bilen til lading tidlig på kvelden, er den klar neste morgen. Ved behov kan man også kjøpe ladebokser som korter ned ladetiden. Ved hjemmelading er prisen for de fleste ca. kr 1,- pr kWh inkludert nettleie. Lading ute: Lading på en ladestasjon er raskere og dyrere enn hjemmelading. Kjøper man abonnement med grønn kontakt får man rabatt på lading. Grønn kontakt har også nettside/app med oversikt over alle ladestasjoner landet over. På en ladestasjon er det vesentlig dyrere enn å lade hjemme, men fremdeles mye rimeligere enn om man skulle fylt bensin. Ved hurtiglading tar det mellom 15 og 30 minutt å lade fra 0-80% på de fleste av dagens biler.

Gunstig å kjøpe og gunstig å ha

En elbil har lavere driftskostnader, herunder lavere servicekostnader sammenlignet med vanlig bil. Elbiler er fritatt for Statens bilavgifter ut 2018. Andre økonomiske fordeler med elbil er fri parkering, fri passering på bom og ferje, samt mulighet for å benytte kollektivfelt.
Bestill prøvekjøring Be om tilbud

Kontakt selger

Lars Rune Solheim
Lars_Rune.jpg
Salgs- og markedssjef
Salgsleder Opel
Tlf. 71 20 34 00
Mob: 909 505 24
Espen Harstad
Espen.jpg
Salgsleder Hyundai
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 907 882 36
Preben Toven Karlsen
Preben.jpg
Salgsleder Renault og Dacia
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 995 811 52
Helge Harstad
Helge.jpg
Daglig leder
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 902 039 93