Ioniq_Galleri_eksteri_c3_b8r_7.jpg

IONIQ hybrid og plug-in hybrid

En dynamisk filosofi - tre elektriske drivlinjer.

Hyundai har allerede tatt ledelsen ved å være de første som serieproduserer hydrogenelektriske biler som kun slipper ut rent vann.  Med IONIQ kom steg to i dette viktig miljøarbeidet. Med hele tre elektriske modeller; ren elbil, ladbar hybrid og hybrid; ble IONIQ den første bilen i verden med disse tre drivlinjene som alternativ.

Visjon
Hyundais visjon for fremtidens bilindustri er å fokusere på valgfrihet med flere ulike drivlinjer som bygger på kundenes ulike behov, uten at det må gå på akkord med verken god design eller kjøreglede.

Grunnlaget for denne bilen er en helt ny plattform designet spesielt for IONIQ. Chassiset er optimalisert for å gi de beste kjøreegenskaper, mens bilen er maksimalt energieffektiv uavhengig av motoren i bilen.

Teknologi
IONIQ hybrid blir utstyrt med en firesylindret 1,6 Gdi bensinmotor med direkte innsprøytning som yter 105 hk og gir 147 Nm dreiemoment. Den elektriske motoren leverer 32 kW (43,5 hk) med strøm fra et lithium-ion polymerbatteri med kapasitet på 1,56 kWt. Totalt gir dette en systemytelse på 103,6 (141 hk) og opp til 265 Nm dreiemoment. Toppfarten er 185 km/t og utslippet utgjør 81 g/km kombinert. Med en seks-trinns dobbelclutch girkasse byr IONIQ på en dynamisk kjøreopplevelse på høyt nivå.

I 2017 kommer IONIQ som ladbar hybrid til Norge. Den kan kjøre opp til 50 km på det potente 8,9 kWt lithium-ion polymerbatteriet. Den elektriske motoren på 45 kW (61hk) gir sammen med den firesylindrede 1,6 l bensinmotoren et CO2 utslipp på 34 g/km.

Føl deg trygg
I tillegg har IONIQ alt en moderne bil kan by på av sjåførassistanse og sikkerhetssystemer som:
  • AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner.
  • LDWES (filskiftevarsler) gir beskjed hvis bilen er i ferd med å skifte fil uten at blinklyset har blitt aktivert.
  • LKAS (Lane Keeping Assist System) er et aktivt system som gjør at man unngår uønsket skifte av kjørebane.
  • BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som overvåker bilens blindsoner og varsler om evt kjøretøy i dens dødvinkel
  • RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner
  • SCC (Smart Cruise Control) tilrettelegger for en jevn avstand og fart ift bilen foran uten at sjåføren trenger å røre gass eller brems.
  • Syv kollisjonsputer.
Les mer på Hyundai.no Bestill prøvekjøring Be om tilbud

Kontakt selger

Helge Harstad
Helge.jpg
Daglig leder
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 902 039 93
Espen Harstad
Espen.jpg
Salgsleder Hyundai
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 907 882 36
Lars Rune Solheim
Lars_Rune.jpg
Salgs- og markedssjef
Salgsleder Opel
Tlf. 71 20 34 00
Mob: 909 505 24
Preben Toven Karlsen
Preben.jpg
Salgsleder Renault og Dacia
Tlf: 71 20 34 00
Mob: 995 811 52